Časté dotazy

Identifikátory

Co je to identifikátor?

Identifikátor je označení pro bezkontaktní zařízení nebo předmět, který slouží k určení totožnosti cestujícího a k prokázání elektronického jízdného PID v rámci regionálního dopravního systému. Aktuálně můžete jako identifikátor využít kartu Lítačka, In Kartu Českých drah, bezkontaktní platební kartu Mastercard nebo Visa a mobilní aplikaci PID Lítačka.

Jaké jsou typy identifikátorů a čím se liší jejich použití v PID?

Existují tři typy identifikátorů, a to osobní identifikátor s evidencí, osobní identifikátor bez evidence a anonymní identifikátor.

Jako osobní identifikátor s evidencí může být použita osobní karta Lítačka s evidencí, osobní In Karta, personalizovaná bezkontaktní platební karta Mastercard nebo Visa a mobilní aplikace PID Lítačka.

Osobní identifikátor s evidencí je nepřenosný a lze na něj zakoupit osobní jízdné s ohledem na Vaši tarifní kategorii (občanské a zvýhodněné kupóny a doklady o nároku na zvláštní ceny jízdného). Jízdné může přesahovat svojí platností dobu exspirace identifikátoru a je ho možné přesunout na jiný osobní identifikátor s evidencí téže osoby.

V případě zapomenutí identifikátoru a přepravní kontroly je možné zpětné doložení jízdního dokladu (nelze ve vlacích PID).

Jako osobní identifikátor bez evidence může být použita osobní karta Lítačka bez evidence.

Osobní identifikátor bez evidence je nepřenosný a lze na něj zakoupit pouze osobní občanské kupóny. Jízdné nemůže přesahovat svojí platností dobu exspirace identifikátoru a je ho možné přesunout na jiný osobní identifikátor bez evidence téže osoby pouze v případě uznané reklamace karty. V případě ztráty či poškození identifikátoru o kupón přijdete.

Tento druh identifikátoru není možné spravovat online. V případě zapomenutí identifikátoru v okamžiku přepravní kontroly není možné zpětné doložení jízdního dokladu.

Jako anonymní identifikátor může být použita anonymní karta Lítačka a nepersonalizovaná bezkontaktní platební karta Mastercard nebo Visa.

Anonymní identifikátor je přenosný a může být využíván střídavě i více osobami. Na identifikátor lze zakoupit pouze anonymní přenosné kupóny. Jízdné nemůže přesahovat svojí platností dobu exspirace identifikátoru a je ho možné přesunout na jiný anonymní identifikátor pouze u karty Lítačka v případě uznané reklamace karty. V případě ztráty či poškození identifikátoru o kupón přijdete.

V případě zapomenutí identifikátoru a přepravní kontroly není možné zpětné doložení jízdního dokladu.

Jak mohu začít používat In Kartu?

Pokud jste držitelem osobní In Karty Českých drah s MAP strukturou (In Karta 2. generace), můžete si ji zaregistrovat jako Váš osobní identifikátor s evidencí. Starší typy In Karet ani In Kartu v mobilu nelze použít.

Registraci identifikátoru můžete provést přiřazením do svého online uživatelského účtu vyplněním čísla karty a její exspirace.

Případně můžete kartu registrovat do systému PID osobně v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci, na Centrálním dispečinku DPP, v předprodeji DPP ve stanici metra Roztyly a na expresních místech Středočeského kraje. S sebou budete potřebovat doklad totožnosti a In Kartu, po jejímž přiložení na registrační terminál bude zaregistrována jako identifikátor.

Poté již stačí na kartu zakoupit nebo přesunout kupón. Pro zakoupení zvýhodněného jízdného dle věkové tarifní kategorie je u In Karty nebo v účtu, do kterého je přiřazena, potřeba ověřit zadané osobní údaje.

Jak mohu začít používat platební kartu?

Pokud jste držitelem bezkontaktní platební karty Mastercard nebo Visa, můžete si ji zaregistrovat jako identifikátor. Platební kartu uloženou v mobilu nelze použít.

Registraci identifikátoru můžete provést přiřazením do svého online uživatelského účtu vyplněním čísla karty a její exspirace. Pozor, platební karta je do systému vždy registrována jako anonymní typ identifikátoru. Pokud si ji přejete převést na osobní typ s evidencí, vložte si do profilu fotografii a kartu převeďte na osobní v sekci Moje identifikátory.

Případně můžete kartu registrovat do systému PID osobně v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci, na Centrálním dispečinku DPP, v předprodeji DPP ve stanici metra Roztyly a na expresních místech Středočeského kraje. S sebou budete potřebovat platební kartu, po jejímž přiložení na registrační terminál bude zaregistrována. Pokud si přejete zároveň převést typ identifikátoru na osobní s evidencí, budete s sebou potřebovat i doklad totožnosti a barevnou průkazovou fotografii.

Poté již stačí na kartu zakoupit nebo přesunout kupón. Pro zakoupení zvýhodněného jízdného dle věkové tarifní kategorie je u osobní platební karty nebo v účtu, do kterého je přiřazena, potřeba ověřit zadané osobní údaje.

Jak mohu začít používat kartu Lítačka?

Kartu Lítačka můžete začít využívat jako identifikátor ihned po jejím vydání, můžete tedy na ni zakoupit nebo přesunout kupón.

Pokud si kartu přejete spravovat online ze svého uživatelského účtu, přiřaďte si ji do účtu zadáním čísla karty v sekci Moje identifikátory.

Jak mohu začít používat mobilní aplikaci?

Pro využití mobilní aplikace PID Lítačka jako identifikátoru si nejprve aplikaci stáhněte a nainstalujte. Do aplikace se přihlaste se svým účtem z pidlitacka.cz, vložte si do profilu fotografii a následně si zaregistrujte aplikaci jako Váš identifikátor. Možnost registrace najdete v sekci Nastavení účtu, záložka Moje kupóny.

Poté již stačí do aplikace zakoupit nebo přesunout kupón. Pro zakoupení zvýhodněného jízdného dle věkové tarifní kategorie je potřeba nejprve ověřit zadané osobní údaje.

Mobilní aplikaci lze zaregistrovat jako identifikátor na zařízení s operačním systémem iOS 9.3 a vyšším nebo zařízení s operačním systémem Android 6.0 a vyšším. V případě operačního systému Android jsou podporována pouze zařízení s vloženou SIM kartou, nebo s podporou hardwarového uložení klíčů.

Jak ověřím osobní údaje?

Ověření osobních údajů vyplněných v uživatelském účtu nebo zadaných při registraci identifikátoru Vám umožní zakoupit zvýhodněné jízdné odpovídající Vaší věkové tarifní kategorii.

Zadané osobní údaje lze ověřit v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci a na expresních místech Středočeského kraje, a to po předložení průkazu totožnosti. K ověření údajů v uživatelském účtu dojde též přiřazením osobního identifikátoru s již ověřenými údaji (např. osobní karta Lítačka) nebo zadáním platného průkazu ISIC (pouze studenti).

Proč se mi nedaří do účtu přiřadit kartu Lítačka?

Pokud karta Lítačka dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, a přesto se Vám ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně se neshodují osobní údaje držitele karty s údaji uvedenými v online účtu. Pro vyřešení napište e-mail na info@pidlitacka.cz, kontaktujte naši infolinku, nebo navštivte Zákaznické centrum Lítačka ve Škodově paláci.

Lítačka typu „bez evidence“ nelze ze své podstaty přidat a spravovat prostřednictvím uživatelského účtu, kde o cestujících uchováváme e-mail, jméno, příjmení a datum narození. Nakupovat kupóny na tento typ karty je možné pouze v Zákaznickém centru Lítačka ve Škodově paláci, na expresních místech Středočeského kraje a na kontaktních prodejních místech Dopravního podniku.

Proč se mi nedaří k účtu přiřadit In Kartu?

Pokud In Karta dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, přidáváte povolený typ karty a přesto se ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně je karta zablokována ze strany vydavatele, tj. Českých drah. V takovém případě se, prosím, obraťte na České dráhy.

Co se stane, pokud chybně zadám exspiraci In Karty?

Pokud datum exspirace u registrované In Karty není shodné s údajem na kartě (liší se měsíc nebo rok), může to mít zásadní vliv na funkčnost a použití karty v systému PID Lítačka.

Do svého účtu přiřaďte In Kartu znovu se správnými údaji. Pokud máte k dříve chybně registrované kartě přiřazeno jízdné, nezapomeňte jej přesunout na správně zaregistrovanou kartu.

Proč se mi nedaří do účtu přiřadit platební kartu?

Pokud bankovní karta dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, a přesto se ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně nedošlo ke schválení přiřazení karty ze strany Vaší banky.

Bankovní platební karta musí být platná a aktivní. Některé banky také pro úspěšné přiřazení vyžadují, aby bylo povoleno 3D Secure a platby na internetu.

Budu automaticky platit přiřazenou platební kartou?

Platební kartu můžete do uživatelského účtu na pidlitacka.cz přiřadit za účelem využití této karty jako identifikátoru, ne však za účelem provedení platby.

Platební údaje budete zadávat až po vytvoření objednávky přímo na platební bráně, pro provedení platby můžete zvolit i jinou než přiřazenou platební kartu.

Jak identifikátor zablokuji?

Identifikátor zablokujete přímo z uživatelského účtu, a to v sekci Moje identifikátory.

Zablokovaným identifikátorem se nebude možné odbavit v rámci odbavovacího systému PID Lítačka a nebude na něj možné zakoupit nebo přesunout jízdné. Zablokovaný identifikátor můžete pro přepravní účely tamtéž opět znovu odblokovat.

Pro úplné zablokování karty i mimo odbavovací systém je nutné kontaktovat vždy vydavatele příslušné karty.

Jak může začít používat mobilní aplikaci dítě do 15 let?

Pokud chcete zařídit identifikátor mobilní aplikace PID Lítačka pro Vaše dítě mladší 15 let, vytvořte nejprve dítěti podřízený účet ve své registraci. Podřízený účet založíte v sekci Propojené účty a vyplníte osobní údaje dítěte. Vytvořený podřízený účet je následně potřeba osamostatnit a umožnit tak dítěti samostatné přihlášení. Pro osamostatnění účtu zadáte dosud neregistrovanou e-mailovou adresu, která bude použita pro vytvoření nového uživatelského účtu dítěte, a heslo, kterým se do osamostatněného účtu bude možné přihlásit.

Do aplikace se dítě poté přihlásí se svým osamostatněným účtem, vloží si do profilu fotografii a následně si zaregistruje aplikaci jako svůj identifikátor. Možnost registrace najde v sekci Nastavení účtu, záložka Moje kupóny.

Poté již stačí do aplikace zakoupit nebo přesunout kupón. Pro zakoupení zvýhodněného jízdného dle věkové tarifní kategorie je potřeba nejprve ověřit zadané osobní údaje.