Časté dotazy

Přepravní kontrola

Mám elektronické jízdné, čím se prokazuji v případě přepravní kontroly?

Odbavení nebo přepravní kontrola v regionální dopravním systému v PID probíhá předložením a bezkontaktním načtením identifikátoru, pomocí něhož jsou na odbavovacím zařízení zobrazeny identifikační informace o cestujícím a informace o dlouhodobých kupónech nebo dokladech o nároku na zvláštní ceny jízdného přiřazených k tomuto identifikátoru.

U zvýhodněného jízdného může být vyžadováno doložení nároku na slevu.

V případě nákupu jízdného na kontaktním místě je rovněž povinnost cestujícího spolu s identifikátorem předložit doklad o koupi. Tato povinnost však platí pouze 60 minut po zakoupení.

Jak probíhá odbavení, pokud mám jízdné na kartě?

Pokud využíváte jako identifikátor čipovou kartu Lítačka, In Kartu, nebo platební kartu, přiložíte tuto kartu ke kontrolnímu zařízení, aby mohlo dojít k bezkontaktnímu načtení.

Jak probíhá odbavení, pokud mám jízdné v mobilní aplikaci?

Pro odbavení musí být mobilní zařízení odemčeno, mobilní aplikace musí být zapnuta a přihlášena do uživatelského účtu, ve kterém je identifikátor s kupónem zaregistrován. Odbavit se je možné pomocí QR kódu a pomocí NFC (pouze u Androidu).

QR kód najdete v sekci Jízdenky, záložka Kupóny. Pro přepravní kontrolu je nutné mít otevřenou obrazovku s QR kódem, obrazovku telefonu přiložíte ke kontrolnímu zařízení tak, aby byl z displeje zachycen celý QR kód.

V případě kontroly pomocí NFC se telefon přikládá přímo na odbavovací zařízení, na vyznačené místo. Pro předložení identifikátoru pomocí NFC musí být NFC zapnuto na mobilním zařízení i v mobilní aplikaci. Pokud při předložení telefonu dochází k načtení jiné aplikace s funkcí NFC, je potřeba takovou aplikaci v mobilním zařízení nejprve vypnout.

Co se stane v případě, že zakoupený kupón není v kontrolním zařízení?

V takovém případě zasílá kontrolní zařízení online dotaz do databáze kuponů, kde se kupón vyhledá a dojde k odeslání informace o něm do kontrolního zařízení.

Jak probíhá odbavení jízdenky z mobilní aplikace?

Jízdenku předkládáte ke kontrole v uživatelském účtu a na mobilním zařízení, ve kterém byla jízdenka aktivována. Platnost jízdenky může být ověřena pomocí QR kódu, NFC nebo vizuální kontrolou proměnných obrazců.

Pro kontrolu jízdenky s využitím QR kódu nebo proměnného obrazce otevřete detail aktivované jízdenky v sekci Jízdenky, záložka Jízdenky. QR kód na mobilní zařízení je potřeba přiložit k odbavovacímu zařízení tak, aby byl z displeje zachycen celý QR kód.

Pro předložení jízdenky pomocí NFC musí být NFC zapnuto na mobilním zařízení i v mobilní aplikaci. Mobilní zařízení musí být odemčeno a mobilní aplikace musí být zapnuta. Pokud při předložení NFC mobilního zařízení dochází k načtení jiné aplikace s NFC, je potřeba takovou aplikaci v mobilním zařízení vypnout.

Používám mobilní telefon, musím být při kontrole online?

Nemusíte. Připojení k internetu je nutné při registraci nového identifikátoru a následném nákupu či přesunu kupónu. Pro využití krátkodobé jízdenky potřebujete být online pouze při jejím nákupu a aktivaci, pro samotnou přepravní kontrolu také již ne.

Co když se mi vybije telefon?

Je odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad. Pokud používáte jako identifikátor mobilní aplikaci nebo aplikaci využíváte pro krátkodobé jízdenky, musíte mít v době přepravní kontroly k dispozici funkční zařízení, tedy nabitý telefon. V opačném případě není zaručena úspěšná přepravní kontrola a vystavujete se riziku pokuty.

Lze se při přepravní kontrole prokázat In Kartou v mobilu nebo platební kartou v mobilu?

Nelze. Cestující u sebe vždy musí mít identifikátor, v tomto případě In Kartu nebo platební kartu, fyzicky u sebe.

Nehrozí riziko uskutečnění platební transakce v případě, že používám jako identifikátor platební kartu?

Během přepravní kontroly nedochází k žádné bankovní transakci, nemusíte se tedy obávat, že by Vám byly strženy peníze z účtu.

Je bezpečné prokazovat se mobilním telefonem? Nemůže dojít při kontrole ke zcizení údajů, které mám v telefonu?

Odbavení je naprosto totožné, jako v případě krátkodobých jízdenek, tzn. revizor/řidič/průvodčí načte QR kód, případně dojde k NFC komunikaci, a pokud má cestující k mobilní aplikaci přiřazený kupón, pak se tato informace zobrazí na kontrolním zařízení. Zároveň se na tomto zařízení zobrazí i fotografie cestujícího, který kupón využívá. Využívání mobilního telefonu je absolutně bezpečné, k odcizení dat dojít nemůže.

Kde mohu uhradit pokutu (přirážku k jízdnému)?

Přirážku k jízdnému je možné uhradit online platební kartou nebo platbou Service 24 – Česká spořitelna přes e-shop pidlitacka.cz nebo přes e-shop DPP. Stačí se přihlásit do uživatelského účtu, zvolit možnost Zaplatit pokutu a vyplnit číslo ze Zápisu o provedené přepravní kontrole (ZOPPK). Pokutu lze uhradit buď v plné výši (snížení částky za včasné zaplacení proběhne automaticky při výběru typu platby), popř. systém po kliknutí na volbu Ověřit kupón automaticky vyhodnotí vlastnictví kupónu a případně sníží výši přirážky k jízdnému (pokuta se slevou při zapomenutém jízdním dokladu). Ověření kupónu online lze využít jen u osobního elektronického jízdného v hlavním registrovaném účtu.

Další možností platby za pokuty je i nadále platba na doplatkové pokladně Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. na Centrále DPP, adresa Na Bojišti 1452/5, Praha 2. Úhradu dlužných částek lze provést také bankovním převodem. Číslo účtu spolu s dalšími podrobnostmi najdete na rubové straně Zápisu o provedené přepravní kontrole.